Terug15 januari 2024

10 populaire horecatrends voor 2024 die je direct kan inzetten in je zaak

1. Niet-alcoholische dranken en sappen

In januari is het 'Dry January', in februari 'Tounée Minerale', en ook de rest van het jaar is er zonder twijfel een groeiende vraag naar niet-alcoholische dranken. We vroegen onlangs nog in een sterrenzaak hoe het zat met de verhouding tussen klanten die een aangepast saparrangement bestelden versus een aangepast wijnarrangement. 1 op 5 ging resoluut voor aangepaste sappen en met tournée minerale was het 1 op 4.

Maar ook in cafés, brasseries en andere horecagelegenheden wil men steeds meer alcoholvrije keuzes. Speel in op deze trends door… homemade sappen en smoothies aan te bieden, door mocktails te serveren of door alcoholvrije gins, rums of bieren op de kaart te zetten. Dit is een uitstekende manier om te differentiëren en ook klanten aan te trekken die geen alcohol drinken.

2. Kleine gerechten en foodsharing

Mensen worden graag verrast en houden van gezelligheid. In plaats van de traditionele voor- hoofd- en nagerechtformule is het serveren van kleine gerechten en foodsharing in opmars. Het is een geweldige manier om nieuwe gerechten te introduceren en de sfeer te verbeteren. Zo wordt er telkens 1 bord op tafel gezet en klanten kunnen dan samen dit bordje delen. Hierdoor kunnen klanten genieten van verschillende smaken zonder zich zorgen te maken over overeten.

Speel in op deze trend door… een foodsharingformule of gerecht te ontwikkelen in je horecazaak. Serveer je geen eten? Probeer eens een proevertjespalet met verschillende bieren.

3. Beleving en sfeer

Beleving en sfeer is één van de speerpunten binnen de horeca. Consumenten willen zich speciaal voelen en een unieke ervaring hebben die ze elders niet kunnen krijgen. Beleving start vaak al online. Hoe ziet je website eruit, heb je mooie foto’s op je instagrampagina, heb je goede beoordelingen? Daarna gaat het van de verwelkoming bij het betreden van je zaak tot de kwaliteit van eten en drinken, het concept van de zaak, het interieur,… tot het persoonlijk vaarwel zeggen tot achteraf een bedanktmail sturen met vraag tot review. Restaurants en cafés die in staat zijn om beleving over de hele lijn door te kunnen trekken, zullen een loyale klantenkring opbouwen.

Speel in op deze trend door… een keer na te denken over de beleving die jij je klanten biedt, zowel in je zaak als online. Geef je klantenbeleving een score van 0 tot 10. Denk na hoe je aan de 10 kan geraken.

4. Foodtrucks of lokale chefs uitnodigen

Sommige cafés of restaurants werken graag samen met foodtrucks of lokale chefs. Het uitnodigen van een lokale chef of een foodtruck om in je restaurant of café te koken, kan je klantenkring vergroten en een ander publiek aanspreken. Dit concept biedt ook een geweldige manier om verschillende keukens te ontdekken en om nieuwe en opwindende smaken te ervaren. Ook handig voor cafés die zelf geen keuken hebben maar wel een keer eten willen aanbieden.

Speel in op deze trend door… een kalender op te stellen van 2 maanden en nodig bvb ieder weekend of om de 2 weken een foodtruck of lokale chef uit. Vergeet dit concept niet te promoten naar je klanten.

5. Alternatieve en plantaardige gerechten

Steeds meer mensen kiezen voor een bewustere levensstijl. Gezonder en met een kleinere ecologische voetafdruk, al dan niet vegetarisch of veganistisch. Consumenten willen ook graag gezondere opties die niet alleen heerlijk zijn, maar ook voedzaam en duurzaam.

Speel in op deze trend door… een aantal plantaardige (vegetarische of veganistische) gerechten op de kaart te zetten en door te werken met duurzamere producten die minder impact hebben op de omgeving. Vergeet dit niet te promoten naar je klanten. Als dit jou uniek maakt, moet je het verhaal vertellen. Mensen horen dit graag.

6. Interactieve menu’s en productpresentaties

Een trend die steeds meer opkomt in de Belgische horeca is de interactieve menukaart en productpresentatie. Denk aan menukaarten met QR-codes, bestelzuilen, of besteltablets.

Speel in op deze trend door… een QR-code menukaart aan te maken of door online bestellen te introduceren in je zaak. Opcafegaan biedt deze services zelf aan. Heb je vragen hierover? Mail ons: info@opcafegaan.be

7. Gezonde fastfood

Fastfood hoeft niet ongezond te zijn. Deze trend speelt in op de groeiende vraag naar gezondere en duurzamere alternatieven voor de klassieke fastfoodketens. Denk aan fastfood met biologische en lokale ingrediënten, zonder toegevoegde suikers en conserveringsmiddelen. Gezonde comfortfood dus.

Speel in op deze trend door… op je kaart gezonde varianten aan te bieden van klassiekers. Ga een keer voor zoete aardappelfrieten, pizza’s met bloemkoolbodems, hot-dogs met échte worstjes, poké bowls enz..

8. Lokale samenwerkingsverbanden

Een andere belangrijke trend in de Belgische horeca is de samenwerking met lokale producenten en leveranciers. Door samen te werken met lokale boeren en producenten, kun je niet alleen kwaliteitsvolle en seizoensgebonden ingrediënten aanbieden, maar ook bijdragen aan de lokale economie en duurzaamheid. Door deze samenwerkingen te benadrukken in je communicatie naar gasten, kun je jezelf differentiëren van je concurrenten en een authentieke ervaring aanbieden.

Speel in op deze trend door… eens na te gaan welke streekbieren of streekproducten jij kan serveren in je café of restaurant.

9. Instagrammable gerechten en dranken

In deze tijd van social media willen gasten niet alleen smaakvolle gerechten, maar ook visueel aantrekkelijke gerechten en drankjes om te delen op Instagram en andere social media platformen. Het is belangrijk om op deze trend in te spelen en te zorgen voor fotogenieke gerechten en dranken die ook nog eens lekker zijn. Denk aan kleurrijke smoothie bowls, creatieve latte art of gerechten geserveerd op bijzonder servies. Door een unieke en aantrekkelijke presentatie van je gerechten en dranken kun je een onuitwisbare indruk achterlaten bij je gasten.

Speel in op deze trend door… een keer na te gaan welke gerechten of dranken op je kaart je leuker kan presenteren zodat de kans dat gasten er een foto van nemen en deze delen op Instagram groter wordt

10. Cursussen en workshops

Als horeca ondernemer kun je op verschillende manieren extra inkomsten genereren. Het organiseren van cursussen en workshops is er daar één van. Het mooie van deze optie is dat je niet alleen geld verdient, maar ook de betrokkenheid van je klanten kunt vergroten. Organiseer educatieve workshops tijdens je sluitingsdagen of op horecaluwe momenten.

Speel in op deze trend door… na te denken wat jij goed kan en zou kunnen aanleren aan geïnteresseerden. Zo kan je bvb les geven over het maken van cocktails, wijnworkshops, kooklessen, dessertworkshops,…

Zo, dat waren onze 10 tips. Hopelijk hebben we je kunnen inspireren en kan je binnenkort een van deze tips in je zaak uitproberen ;-).

Veel succes!

Opcafegaan