Terug17 mei 2023

Hoe vergroot je de naamsbekendheid van je horecazaak?

Je weet als zaakvoerder allicht al dat de naamsbekendheid van je zaak van groot belang is voor zakelijk succes. Echter hoe vergroot je die naamsbekendheid? Niet door je zaaknaam van de daken te gaan schreeuwen. Een naam is,… slechts een naam. Hoe vergroot je je naamsbekendheid dan wel? Simpel. Door je sterke punten of Unique Selling Points (USP’s) in kaart te brengen en deze te promoten.

Wat zijn jouw USP’s of sterke punten?

Om die vraag te kunnen beantwoorden geven we eerst wat voorbeelden van USP’s. Een USP is een uniek en specifiek kenmerk van je zaak die het onderscheidt van andere zaken in dezelfde branche.

  • Dit kan bijvoorbeeld de unieke locatie zijn, aan een vijver.

  • De gezelligheid van de zaak zijn, bvb. door een grote open haard.

  • De kwaliteit van het eten zijn dankzij de lokale keuken

  • De persoonlijke service zijn dankzij goed opgeleid zaalpersoneel.

  • Of de faciliteiten die eruit springen zijn, bvb uitgebreide voorzieningen voor mensen met een beperking, ruime voorzieningen voor fietsers, veelzijdige voorzieningen voor mensen met kinderen,…

Een sterke USP kan ertoe leiden dat klanten specifiek voor jouw zaak kiezen, in plaats van een van de vele andere opties in de buurt.

Lijst een keer jouw 3 belangrijkste USP’s op:

  • Je sterkste punt is… (vul aan)

  • Je tweede sterkste punt is… (vul aan)

  • Je derde sterkste punt is… (vul aan)

Zo, nu heb je in kaart gebracht wat jouw zaak onderscheidt van de concurrentie. Het zijn deze sterke punten die je moet promoten om een grotere naamsbekendheid te krijgen. Denk ook een keer na hoe je deze sterke punten nog kan verbeteren om écht de beste te kunnen worden in de regio / branche.

Sterke USP’s helpen niet alleen de naamsbekendheid

Het is belangrijk om te realiseren dat een sterke USP zowel de naamsbekendheid als de omzet van een zaak kan verhogen. Als een zaak een sterke USP heeft, zullen klanten je sterke punten aan anderen aanbevelen, waardoor de naamsbekendheid groeit. Bovendien zullen klanten die specifiek voor een zaak met een sterke USP kiezen, waarschijnlijk vaker terugkomen en meer uitgeven dan klanten die toevallig langskomen.

  • Bvb. een wijnliefhebber zal vaker terugkomen naar jouw zaak, als je een mooie wijnkaart hebt.

  • Iemand met kinderen zal vaker terugkomen naar jouw zaak, als je een mooie speeltuin hebt.

  • Een vegetariër zal vaker terugkomen bij jou als je een uitgebreide keuze aan vegetarische gerechten serveert,…

Dus, zaakvoerders, concentreer je niet alleen op het verhogen van je naamsbekendheid. Dit is geen doel an sich. Zoek wel naar je sterke USP’s en start vanaf daar. Promoot je sterke punten actief. Dit zal helpen om je zaak te onderscheiden van de concurrentie, en zal leiden tot meer tevreden klanten en een groter zakelijk succes.

Wat kan je vandaag al doen?

Voeg je zaak toe aan opcafegaan.be of claim je zaak en zet je sterke punten in de kijker. We hebben ook premium oplossingen voor zaakvoerders om hun naamsbekendheid te vergroten zoals Verified, de naamsbekendheidsoplossing voor horeca of een Premium sleutel-op-de-deur-website.