Terug18 februari 2024

Menu engineering: maak je menukaart winstgevender met deze 8 tips!

Wil je je zaak winstgevender maken? Dan is het hoog tijd om je menukaart een keer onder de loep te nemen aan de hand van menu engineering.

Met deze startersgids brengen we je de basisbeginselen van menu engineering bij. (leestijd: 5 min)

Wat is menu engineering? Een moeilijk woord voor:

  1. het bestuderen van de winstgevendheid van je menukaart

  2. het nagaan van de populariteit van elk menukaart item

  3. het strategisch aanpassen van je menukaart om bestelgedrag te sturen en te beïnvloeden door items op een andere plaats te zetten, bepaalde promo’s of suggesties uit te lichten, de portiegroottes van je schotels aan te passen,…

Wat zijn de voordelen van menu engineering?

Door je volledige kosten in kaart te brengen en door je kaart te herschikken, kan je je winstmarges serieus verhogen. Je kan bijvoorbeeld producten met een hoge marge extra doen verkopen, door deze meer op te laten vallen op de kaart. Producten die minder winstgevend zijn, kan je minder laten opvallen op de kaart of zelfs volledig schrappen.

Hoe start je met menu “engineering”? 

  • Analyseer elk menu-item op je kaart zodat je te weten komt welke items het meest winstgevend zijn en welke het minst winstgevend. Dit doe je door van elk menu-item de kost te berekenen, rekening houdend met alle ingrediënten en de portiegroottes en door bij te houden hoe vaak elk menu-item wordt besteld. Hoe je dit doet vind je op deze website.

  • Daarna plot je elk menu-item op een matrix zoals in onderstaand voorbeeld:

    • Breng je ploegpaarden in kaart (bestsellers)

    • Breng je sterren in kaart (uitblinkers)

    • Breng je honden in kaart (verliezers)

    • Breng je puzzelstukken in kaart (slapers)

Menu Engineering Matrix voorbeeld met ploegpaarden, sterren, honden, puzzelstukken

Daarna kan je je menukaart herschikken en aanpassen want:

  1. je weet nu welke producten je sterren zijn. Hier heb je het meeste marge en de meeste verkopen. Deze wil je genoeg aandacht geven op de kaart zodat ze je sterren blijven.

  2. je weet nu welke producten je honden zijn. Ze hebben het minste marge en verkopen amper. Deze ga je wat meer verstoppen om bestelgedrag te ontraden ten voordele van de hoge marge items of je gaat producten uit deze categorie zelfs schrappen van je kaart

  3. je licht je puzzelstukken wat meer uit want je hebt hier grote marges maar weinig verkoop. Hier zit dus mogelijk potentieel in en het kunnen ooit sterren worden

  4. je ploegpaarden zijn populair maar ook deze kan je iets minder aandacht geven ten voordele van de sterren en puzzelstukken

Genoeg theorie Zorg voor maximale winstgevendheid van je menukaart met deze 8 menukaart tips:

  1. Vestig de aandacht op menu-items met veel marge.

    • Zet in elke menukaartcategorie de items met de meeste marge op de eerste, tweede of laatste plek van de categorie. Deze items worden het vaakst besteld door klanten

  2. Zet ‘lokaas’ menu-items in.

    • Zet naast menu-items met veel winstmarge, menu-items die relatief duur zijn ten opzichte van de winstgevende menu-items. Zo wordt de keuze nog meer gestuurd richting de producten die je wil verkopen.

  3. Bied een “grote” en een “kleine” portie van dezelfde schotel aan zonder aan te geven hoe groot of klein de schotel is. De meeste klanten gaan voor de kleinere schotel omdat die goedkoper is maar dat is wat je wilt want hierin zit de meeste winstmarge. 

  4. Laat je prijzen niet eindigen op ,99. Dit komt goedkoop over.

  5. Zet achter elk menu-item geen stippellijntjes die doorlopen tot aan de prijs. Dit vestigt meteen de aandacht op de prijs in plaats van op het menu-item.

  6. Maak vergelijken van de prijs moeilijker

    • Zet de prijzen vlak achter het menu-item in plaats van in een prijzenkolom achteraan. Vergelijken op prijs wordt zo meer afgeraden. Laat eventueel euro-tekens weg van de kaart. De vraag is hoe ver je hierin wilt gaan want de klantervaring mag je ook niet uit het oog verliezen.

  7. Gebruik uitgebreide omschrijvingen per menu-item

    • Volgens een studie van Cornell willen klanten tot 100% meer besteden aan een menu-item als je uitgebreide omschrijvingen gebruikt. Termen zoals ‘zacht’, ‘krokant’, ‘gerookt’ doen de klant al wegdromen bij het gerecht en zijn zeker aan te raden.

  8. Raad bepaalde producten persoonlijk aan 

    • Gebruik hiervoor termen zoals ‘pasta van het huis’, ‘rijstpap van oma Thilly’, ‘verrassing van de chef’, ‘Eline’s mocktail’ om producten met hoge winstmarge extra onder de aandacht te brengen.

3 veel voorkomende valkuilen bij het samenstellen van je menukaart:

  • De kost van je eten en drinken is te hoog in vergelijking met je prijzen

  • je biedt teveel producten aan op je menukaart

  • je combineert teveel ingrediënten in een menu-item

Zo, we hopen dat je nu voldoende kennis hebt om je kaart op een slimme manier aan te passen. Na de analyse van je menukaart, weet je welke items zorgen voor het meeste winst, welke verlieslatend zijn en hoe je met portiegrootte kan spelen. Nu is het tijd om je menukaart te tonen aan je klanten en tijd om de extra winst op te strijken.

En wat met menu engineering voor digitale menukaarten met QR-code?

De wereld wordt meer digitaal, niet minder. Dat zien we ook aan de opkomst van digitale menukaarten en bestelsystemen. Garçon, dé gratis digitale menukaart van opcafegaan.be biedt de ideale manier om je kaart winstgevender te maken. Je kan gemakkelijk lange omschrijvingen gebruiken in elk menu-item en je categorieën worden op het beginscherm gebundeld. Verder kan je ook suggesties en promo’s uitlichten en dit zo vaak als je wilt. Aanpassen gebeurt in een handomdraai en je kaart is meteen up-to-date in heel je zaak, ten minste als je op elke tafel een QR-code hebt liggen.

Garçon qr code voorbeeld

We vernamen van de zaken die onze digitale menukaart gebruiken dat het bestelgedrag van klanten positief veranderde door de digitale menukaart. Omdat alle categorieën in 1 oogopslag zichtbaar zijn voor je klant, gaat de klant meer items bestellen die vroeger verder op de kaart stonden. Bvb vroeger had een zaak een menukaart met 15 pagina’s, de meeste bestellingen kwamen dan uit de eerste pagina’s. De laatste kregen minder aandacht. Dit is verleden tijd met onze digitale menukaart want je eerste menucategorie is even toegankelijk als je laatste menucategorie. Bekijk in deze QR-menu demo van Garçon, wat we bedoelen.